Wachtlijsten in geestelijke gezondheidszorg onnodig lang

Nieuws

Gwendela Kleppers - 20-03-2019

Wachtlijsten in geestelijke gezondheidszorg onnodig lang

Afgelopen donderdag heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een onderzoek gepresenteerd waaruit blijkt dat zorgverzekeraars meer moeten doen om hun verzekerden op tijd benodigde zorg te bieden.

Ook in de geestelijke gezondheidszorg zijn de wachtlijsten in veel gevallen te lang. Als knelpunten worden genoemd arbeidsmarktproblematiek en een gebrek aan inzicht in actuele wachttijden. De NZa heeft aan alle zorgverzekeraars een brief met verbeterpunten toegestuurd, zodat ze hier de komende periode aan kunnen werken. In de geestelijke gezondheidszorg is het essentieel om tijdig mensen te kunnen plaatsen en behandelen. Voor cliënten met een persoonlijkheidsstoornis bijvoorbeeld kan de wachttijd maar liefst oplopen tot een half jaar na de intake.

Snel de juiste zorg bij U-center

U-center weet dankzij haar bijzondere aanpak de wachttijden echt beperkt te houden. Dit kan door het aanbieden van een korte en intensieve behandeling, in een gestructureerd programma van 6 weken kliniek, gevolgd door 8 weken ambulant (wanneer geïndiceerd). In die periode ondergaan cliënten een wezenlijke verandering en krijgen zij handvatten om goed verder te kunnen. Wij behandelen cliënten met complexe problematiek, meestal een combinatie van depressie, angst, trauma, middelenafhankelijkheid en persoonlijkheidsproblematiek. Gericht op een snel, maar vooral ook duurzaam resultaat.

U-center werkt daarbij samen met diverse (grote) zorgverzekeraars, zoals Zilveren Kruis, VGZ, CZ en ONVZ. Dit doen wij om wachttijden te verkorten, cliënten de juiste zorg op het juiste moment aan te bieden en het aanmeldproces te vergemakkelijken. Binnen twee dagen verwerken wij een aanmelding en plannen een telefonische intake in. Veelal vindt het adviesgesprek al binnen een tot drie weken plaats. De start van de behandeling wordt in onderling overleg direct ingepland na een positieve indicatie in het adviesgesprek. In de wachttijd kan een cliënt al aan de slag met een online training, die een goed voorbereiding is op de behandeling. De actuele wachttijden zijn altijd vindbaar op onze website. Dit wordt wekelijks ge-update. Op deze manier willen wij iedereen correct informeren over de stand van zaken.

Wij informeren je graag over de zorgverzekeraars, kosten en de wachtlijsten bij U-center. Neem contact met ons op!

Wil je graag meer informatie over onze aanmeldprocedure en aanpak? Meld je aan voor het webinar en chat live met ons.

Aanmelden