Hoe kunnen we je helpen?

Veelgestelde vragen

We hebben de meest voorkomende vragen hieronder voor je op een rijtje gezet. Mocht jouw vraag er niet tussen zitten, neem dan gerust direct contact op met het communicatie center.

Communicatie center

Communicatie center

Contact met een professional

Wij staan voor je klaar

Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag!

Vragen per categorie

Heb je vragen over specifieke onderwerpen? Bekijk dan onderstaande pagina's met meer informatie over kosten, bezoek, voorwaarden, wachttijd en onze coronaregels.

Kosten

Kosten & verzekeringen

Meer informatie

Behandelcentrum

Locaties

Meer informatie

Familie

Contact & bezoek

Meer informatie

Criteria

Voorwaarden

Meer informatie

Wanneer kan ik terecht?

Wachttijd

Meer informatie

Opname

1. Wat is de wachttijd bij U-center?

Je kunt bij U-center snel terecht voor een behandeltraject. We kunnen je aanmelding verwerken een paar dagen na je aanmelding en het eerste telefonische intake plannen. Neem contact op met het Communicatie Center om te weten wanneer je tercht kunt voor behandeling.

2. Hoe meld ik me aan voor een behandeling?

Je kunt je telefonisch aanmelden of direct via onze website. Bekijk onze pagina aanmeldprocedure om alle stappen van je aanmelding te bekijken.

3. Op welke dagen kan ik starten met de behandeling?

Je ontvangt vooraf een uitnodiging voor je opnamedag. Hierin staat op welke dag je verwacht wordt en op welk tijdstip. Voorafgaand aan je opname heb je een indicatiegesprek in Epen of online.

4. Is er een medische screening voor opname?

Op de eerste opnamedag vindt een medische screening plaats.

5. Wanneer krijg ik informatie over mijn behandelprogramma?

Je ontvangt meer informatie over je definitieve behandelplan direct in het begin van je opname. Vooafgaand aan je opname krijg je algemene informatie over het verloop van je opname en over onze gedragscode voor cliënten en medewerkers. 

6. Gelden er gedragsregels in de kliniek?

In de kliniek geldt een gedragscode voor cliënten en medewerkers. Hierin staat veel informatie over wat je kunt verwachten tijdens een verblijf in ons behandelcentrum. Bekijk de gedragscode.

Voorwaarden

1. Kan iedereen terecht bij U-center?

Bij U-center kunnen we veel psychische aandoeningen behandelen. We zijn in het bijzonder gespecialiseerd in het gelijktijdig behandelen van meerdere diagnoses (comorbiditeit). Toch kunnen ook wij niet iedereen helpen. Bekijk voor meer informatie onze voorwaarden & criteria pagina. Je kunt ons uiteraard ook bellen voor vragen en advies.

 

2. Vanaf welke leeftijd kunnen cliënten bij U-center terecht?

U-center behandelt volwassenen vanaf 18 jaar.

3. Biedt U-center behandeling bij bijzondere lichamelijke zorg?

Wanneer je gebonden bent aan dagelijkse intensieve lichamelijke verpleging of ziekenhuisbezoeken kunnen we je helaas niet de juiste hulp bieden.Mocht je in combinatie met anorexia nervosa een ernstig ondergewicht hebben (BMI lager dan 17) en/of sondevoeding toegediend moeten krijgen, dan is een daartoe gespecialiseerde instelling meer aangewezen.

Bekijk voor meer informatie onze voorwaarden & criteria pagina.

4. Zijn er eisen rondom begrip en taalbeheersing?

Het programma van U-center is ingesteld op mensen met een gemiddelde tot hoge intelligentie. De behandeling kan plaatsvinden in de Nederlandse taal of in het Engels in de internationale teams. Voldoende beheersing hiervan is dan ook noodzakelijk. Bekijk voor meer informatie onze voorwaarden & criteria pagina.

  • Comorbiditeit

    Specialist in comorbiditeit

    Wij behandelen meervoudige diagnoses Lees meer
  • wachttijd

    Geschatte wachttijd: 8 tot 12 weken

    Laatst geupdate op 26-11-2022 Lees meer
  • tevredenheid

    Cliënten raden ons aan

    Gemiddeld scoren we een 8,4 op cliënttevredenheid Lees meer

Contact & bezoek

1. Mag ik bezoek ontvangen tijdens mijn opname?

Bezoek is van harte welkom op zaterdag en zondag van 13.30 tot 17.30 uur. Je mag met het bezoek op pad, maar we vragen je om voor het diner weer terug te zijn in het behandelcentrum. Bekijk de pagina familie & naasten voor meer informatie over bezoek en contact.

Deze bezoekregeling kan afwijken door coronamaatregelen. Het communicatie center kan hier meer over vertellen.

2. Kan ik met de auto komen?

Het is niet toegestaan om tijdens jouw verblijf in Epen gebruik te maken van eigen gemotoriseerd vervoer. Wij verzoeken je daarom om je naar U-center te laten brengen door familie of vrienden of door gebruik te maken van openbaar vervoer.

3. Mogen naasten op de hoogte worden gehouden van mijn ontwikkelingen binnen de kliniek?

Jouw naasten kunnen door jouw mentor/regiebehandelaar op de hoogte worden gehouden tijdens jouw opname, maar alleen met jouw schriftelijke toestemming.

4. Mag ik in de weekenden thuis slapen?

Je verblijft gedurende de opname elke avond in de kliniek, ook in de weekenden.

5. Kan ik een rondleiding door de kliniek krijgen voor mijn aanmelding?

Helaas is het niet mogelijk om een rondleiding door de kliniek te krijgen op enig moment voorafgaand aan een eventuele opname. Dit in verband met het waarborgen van de privacy van de cliënten die op dat moment in onze kliniek verblijven. Mocht je toch graag een indruk willen krijgen van U-center, raden wij je aan om een webinar te bekijken.

Kosten & betalingen

1. Wat zijn de kosten van een behandeling?

Wil je graag behandeld worden bij U-center? Dan wil je natuurlijk weten of je Nederlandse zorgverzekeraar de kosten voor een behandeling vergoedt. Op de pagina kosten & verzekering vind je meer informatie. We zorgen er altijd voor dat je voor aanvang precies weet waar je financieel aan toe bent.

2. Wanneer moet ik de zelfstandige bijdrage betalen?

Je ontvangt uiterlijk een week voor opname een factuur van onze financiële afdeling voor de zelfstandige bijdrage. Deze dient vóór opname te worden overgemaakt.

 

3. Mag ik de zelfstandige bijdrage ook in termijnen betalen?

Dit is helaas niet mogelijk.

Je verblijf

1. Is er een televisie op mijn kamer?

Elke kamer is voorzien van een televisie.

2. Heb ik mijn eigen badkamer gedurende de opname?

Elke kamer is voorzien van een eigen badkamer.

3. Is het de bedoeling dat ik mijn kamer zelf schoonmaak?

Je hoeft je kamer niet zelf schoon te maken. Hier zorgt het schoonmaakpersoneel voor.

4. Welke faciliteiten biedt U-center nog meer in de kliniek?

Ons behandelcentrum is voorzien van een sauna, zwembad en fitnessruimte. Bekijk voor meer informatie de pagina faciliteiten.

5. Is U-center geschikt voor rolstoelen?

Ja, onze kliniek is rolstoelvriendelijk ingericht.

Benodigdheden kliniek

1. Wat moet ik allemaal meenemen naar de kliniek?

Je ontvangt voorafgaand aan de opname een lijst met een overzicht van alle artikelen waar je zelf aan dient te denken.

2. Moet ik een badjas meenemen voor sauna/zwembad?

Je dient zelf een badjas mee te nemen.

3. Moet ik zelf een sporthanddoek meenemen voor de fitness?

Je dient zelf een sporthanddoek mee te nemen.

4. Moet ik zelf badhanddoeken meenemen?

Dit is niet nodig. Er zijn badhanddoeken aanwezig op je kamer.

5. Zijn er mogelijkheden om mijn kleding te wassen?

Er zijn wasmachines en drogers aanwezig in de kliniek. Je dient wel jouw eigen waspoeder/ wasverzachter mee te nemen.

6. Mag ik mijn (elektrische) fiets meenemen naar de kliniek?

Ja, dat mag. Wij willen je er op wijzen dat er een overdekte fietsenstalling aan de achterkant van de kliniek aanwezig is, maar deze is onbewaakt.

7. Mag ik mijn abonnement voor een krant/tijdschrift naar de kliniek laten sturen?

Dat is mogelijk.

8. Mag ik mijn mobiel meenemen naar de kliniek?

Ja, maar je mag jouw mobiel alleen op jouw eigen kamer gebruiken. In de openbare ruimtes is het gebruik van een mobiele telefoon niet toegestaan. Hetzelfde geldt voor de avonduren.

9. Mag ik mijn laptop en/of tablet meenemen?

Ja, maar jouw laptop en/of tablet dient wel op jouw kamer te blijven. In de openbare ruimtes is het gebruik van een laptop en/of tablet niet toegestaan. Hetzelfde geldt voor de avonduren.

10. Mag ik mijn tablet gebruiken in de openbare ruimte als ik hier boeken op lees?

Nee, je mag jouw tablet wel meenemen naar de kliniek, maar deze dient de gehele dag in jouw eigen kamer te blijven.

Huisdieren

1. Mag mijn huisdier mee?

Helaas zijn huisdieren niet toegestaan in onze kliniek.

2. Mag ik mijn blindengeleidehond/hulphond meenemen naar de kliniek?

Je blindengeleidehond/hulphond mag mee, mits deze officieel geregistreerd staat als blindengeleidehond/hulphond.

Dieet & allergieën

1. Wordt er rekening gehouden met mijn dieetwensen?

Ontbijt en lunch bestaan uit een uitgebreid, gezond en lekker buffet, samengesteld uit (veelal biologische) streekproducten. U-center biedt gevarieerde, dagverse en gezonde maaltijden waarbij rekening wordt gehouden met allergieën. We vragen je deze van tevoren door te geven, zodat onze koks hier rekening mee kunnen houden. 

2. Is het verplicht om mee te eten in de groep?

In principe zijn cliënten verplicht om drie keer per dag met de eigen groep te eten, maar het is ook mogelijk om af en toe een maaltijd op de kamer te nuttigen. Dit zullen echter uitzonderingsgevallen zijn. Alles gebeurt sowieso in overleg met de betreffende mentor die aan jou wordt toegewezen.

3. Mag ik mijn medicatie/supplementen meenemen die niet zijn voorgeschreven?

U-center ontmoedigt het gebruik van alternatieve medicatie/ voedingssupplementen die niet door een arts zijn voorgeschreven. Deze mag je dus niet meenemen.

Vragen?

Ons communicatie center staat elke werkdag voor je klaar van 09.00 tot 20.00 uur. Je krijgt meteen een professional aan de lijn die al je vragen kan beantwoorden.

Neem contact op

Wil je graag meer informatie over onze aanmeldprocedure en aanpak? Meld je aan voor het webinar en chat live met ons.

Aanmelden