Blog

18-01-2021

Yes, Blue Monday 2021! – Zo kleur je depridagen groen

Het is weer Blue Monday: de zogenaamd deprimerendste dag van het jaar. Met deze tips van depressie-experts begin jij 18 januari 2021 wél vrolijk. En de andere dagen ook...

“Als ik ongecontroleerd jankend wegloop uit een slecht-nieuwsgesprek met een patiënt, weet ik dat het echt niet meer gaat”, vertelt oud-transferverpleegkundige Brigitte Cobben (61). Wat voor haar begint als af en toe een depridag, eindigt in een zware depressie met doodswens. U-center-psycholoog Ecem Kök (28): “Iedereen heeft wel eens de blues: het is belangrijk wat je ermee doet.”

Wat is Blue Monday?

In 2005 bedenkt de Britse psycholoog Cliff Arnall een formule om de deprimerendste dag van het jaar te berekenen. De een-na-laatste maandag van januari blijkt de dag waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou komen door mislukte goede voornemens, vakanties die ver weg lijken, een gebrek aan daglicht en omdat maandag de eerste dag van de werkweek is. De formule krijgt veel kritiek in wetenschappelijke kringen, maar duikt elk jaar weer vrolijk op.

Kijk uit voor erger

Én maar doorgaan. Te veel pleasen. Een weggestopt trauma. Lichamelijke klachten negeren... Brigitte heeft geen idee dat ze via blauwe maandag, dinsdag en woensdag in het hol van de zware depressie kruipt. Zij en haar man hebben drie kinderen en werken fulltime. Tegen haar hartritmestoornissen slikt ze bètablokkers. Zo houdt ze alle ballen in de lucht. Totdat ze niet meer uitrust van vakantie, steeds vaker dossierstukken vergeet en black-outs krijgt achter haar computer. Ze lost het op met overwerken, een eigen werkkamer, parttime werken en tot slot een andere functie. “Allemaal lapmiddelen”, ziet ze achteraf.

Wees dankbaar

“Laten we eerlijk zijn: wij mensen willen en verwachten altijd wat”, stelt Ecem. “Terwijl geluk eerder in het tegenovergestelde zit. Bij U-center werken we met de stoplichtmethode om je van dit soort en andere gevoelens bewust te worden. En ook van de klachten die daarmee samenhangen en wat je eraan kunt doen. Voel je je groen? Dat betekent goed. Oranje is minder en rood is slecht. Die laatste kleur hoort er ook bij, maar blijf er niet in hangen. Zwelg een kwartiertje in je ellende en kom dan in actie.”

Wat kun je volgens Ecem zoal doen om jezelf positief te stemmen?

  1. Ontspan: bel een vriendin, ga in bad of loop een rondje.
  2. Maak een lijst van je positieve eigenschappen: wie ben je en wat heb je te bieden? Schrijf dan op wat je anderen geeft. Van een luisterend oor tot een goede grap en je kennis. Je bent meer waard dan je denkt.
  3. Sta stil bij wat je in ieder geval níét hoeft te veranderen. Woon je bijvoorbeeld in een leuk huis? Of heb je goede vrienden? Hou bijvoorbeeld een dankbaarheidsdagboek bij.
  4. Bedenk bij een leuke ontmoeting: wat was mijn aandeel hierin?
  5. Doe iets goeds voor een ander.

Kijk naar het geheel

Brigitte komt terecht in de Ziektewet en glijdt psychisch steeds verder af. Een uurtje per week een psycholoog spreken, helpt haar niet, net als veel andere mensen met meervoudige problemen. Ten einde raad meldt ze zich na anderhalf jaar bij U-center. Daar krijgt ze twee keer zeven weken een intensieve behandeling: eerst op locatie, dan op afstand. Ecem licht toe: “In onze kliniek helpen we cliënten vanuit een holistische visie: je lichaam, geest en contacten hebben met elkaar te maken. Daarom behandelen we niet alleen via gesprekken, maar bijvoorbeeld ook met somatic movement (lichaamsbewust bewegen), dramatherapie en fysiotherapie. En niet te vergeten: we doen dat in een prachtige omgeving.”

Voel en ontspan

Haar stoplicht krijgt Brigitte gelukkig onder controle. Met welke lessen kleurt ze haar dagen nu groen?

  1. Ik neem regelmatig rust: zitten met een kopje thee, kijken naar de vogels, genieten van de seizoenen…
  2. Ik maak keramieke schalen waarin ik mijn creativiteit kwijt kan.
  3. Ik mediteer en doe aan yoga.
  4. Ik vraag me af of iets echt ‘moet’. Van mij of een ander? Een besluit schuif ik niet meer voor me uit.
  5. Ik hou de bijwerkingen van m’n medicijnen beter in de gaten.

“Heftig en iets voor toppers”, zo vat Brigitte haar opname samen. “M’n beschermlaag brokkelde af, dat voelde zó bloot.” Maar bovenal is ze trots en dankbaar: “Dankzij U-center heb ik mijn leven weer terug.” 

Meer weten over U-center?

Lees meer over onze aanpak of neem contact op.

Neem contact op

Wil je graag meer informatie over onze aanmeldprocedure en aanpak? Meld je aan voor het webinar en chat live met ons.

Aanmelden