Angststoornis

Hulp bij angsten

Iedereen is weleens bang of angstig voor iets.

Angst is onderdeel van het leven. Het heeft namelijk ook een beschermende en nuttige functie. Zo waarschuwt angst voor gevaar en stelt het je op scherp in bepaalde situaties. Het komt echter voor dat angstklachten lang aanhouden en een negatieve invloed hebben op je dagelijkse leven, Het kan zijn dat er sprake is van zo’n grote angst, vaak gepaard met vermijdingsgedrag, dat normaal functioneren in de maatschappij lastig wordt. We spreken dan van een angststoornis.

Angst is onderdeel van het leven. Het heeft namelijk ook een beschermende en nuttige functie. Zo waarschuwt angst voor gevaar en stelt het je op scherp in bepaalde situaties. Het komt echter voor dat angstklachten lang aanhouden en een negatieve invloed hebben op je dagelijkse leven, Het kan zijn dat er sprake is van zo’n grote angst, vaak gepaard met vermijdingsgedrag, dat normaal functioneren in de maatschappij lastig wordt. We spreken dan van een angststoornis.

Een angststoornis herkennen

Hoe een angststoornis zich uit kan per persoon verschillend zijn

Angststoornissen horen bij de drie meest voorkomende psychische klachten.

Symptomen

Jaarlijks kampt één op de acht Nederlanders met een angststoornis. Afhankelijk van het type angststoornis kunnen er verschillende soorten symptomen zijn. Sommige klachten kunnen ook deel uitmaken van de angststoornis. De meest voorkomende symptomen vind je hieronder weergegeven.

  • Duizeligheid
  • Verlamd gevoel
  • Tintelingen
  • Hartkloppingen
  • Zweten
  • Rusteloosheid
  • Slapeloosheid
  • Dwanggedachten of -handelingen
  • Vermijdingsgedrag

Hoe behandelen we een angststoornis

Er zijn verschillende behandelmethodes om een angststoornis aan te pakken. Cognitieve gedragstherapie is de belangrijkste methode om de angst te overwinnen en het vermijdingsgedrag te doorbreken. Aanvullende interventies bestaan uit lichaamsgerichte behandelingen, expressieve therapieën en leefstijlverandering. Vaak zijn er ook onderliggende problemen aanwezig die van invloed zijn op de angststoornis. U-center besteedt aandacht aan alle factoren middels individuele gesprekken, groepstherapie, partnerrelatie- en systeemtherapie. De behandeling vindt plaats in een vast team met meerdere behandelaars, afgestemd op jouw specifieke situatie.

Lees meer over onze behandelingen

Integrale aanpak en maatwerk

Vaak komt een angststoornis niet alleen, maar zijn er ook andere psychische aandoeningen en  onderliggende oorzaken die je klachten in stand houden. We werken daarom vanuit een integrale aanpak, waarin we alles dat van invloed is op jouw leven meenemen. Denk aan andere aandoeningen zoals verslavingen en depressie. Maar ook aan je persoonlijkheid, relaties, gezinssituatie, werk en gezondheid. Factoren die allemaal van invloed kunnen zijn op je angststoornis. Samen met het behandelteam leer je gedragspatronen te veranderen en onderzoek je welke factoren nog meer van invloed zijn op je angst. Alles om een duurzame verandering te bereiken.

 

Intensief Traject

In een intensief traject van 2x7 weken doen wij er alles aan om je te helpen, zodat je in korte tijd vooruitgang boekt. Wij verwachten ook een grote inzet van jou. De eerste zeven weken verblijf je in onze kliniek in Epen, nabij Maastricht. Tijdens je verblijf in deze helende omgeving ga je aan de slag met een vast behandelteam. In een persoonlijk behandelplan stel je op wat je wilt bereiken en hoe je dat samen met je behandelaars gaat realiseren. De gastvrije omgeving en de talrijke faciliteiten binnen de kliniek zorgen ervoor dat jij alle ruimte hebt om aan jezelf te kunnen werken. In de zeven weken daarna breng je onder begeleiding van je ambulante behandelaar je nieuwe inzichten en opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk.

Verschillende soorten angststoornissen

Paniekstoornis met of zonder agorafobie

Mensen met een paniekstoornis zijn bang om de controle over zichzelf te verliezen. De symptomen die bij paniek optreden, zoals hartkloppingen, zweten, trillen, misselijkheid of duizeligheid, leiden tot gedachten als het idee flauw te vallen, dood te gaan of gek te worden. Paniekaanvallen komen vaak onverwacht en er ontstaat anticipatie angst, angst voor de angst. Sommige mensen gaan uit angst voor paniekaanvallen situaties vermijden waarin ze vrezen dat de aanvallen zouden kunnen optreden. Bekende situaties zijn rijen aan de kassa, drukken ruimtes, de roltrap, een plek midden in het theater, kortom situaties waarin men vreest niet weg te kunnen als paniek optreedt. Als je deze situaties gaat vermijden spreken we van agorafobie (letterlijk: pleinvrees).  

Sociale fobie

Iemand met een sociale fobie ervaart angst in een sociale situatie, waarin men vooral bang is kritisch of negatief beoordeeld te worden door anderen. Het gaat bijvoorbeeld om de angst om bepaald gedrag te vertonen (blozen, stotteren, trillen), om te blunderen of om niet aardig gevonden te worden. Hierdoor neigen mensen met een sociale fobie deze situaties te ontvluchten of te vermijden. Mensen met faalangst richten de aandacht doorgaans liever niet op zichzelf, vanwege een gebrek aan zelfvertrouwen. Faalangst of verregaande verlegenheid zijn vaak te herleiden tot sociale fobie. Het vermijdingsgedrag kan zover gaan dat het belemmerend werkt in het dagelijks functioneren. Dan spreken we van een sociale fobie.

Dwangstoornis

Een obsessieve compulsieve stoornis, ofwel dwangstoornis, is de drang om steeds bepaalde handelingen en gedachten te herhalen. Bij obsessies (dwanggedachten) dringen vaak negatieve gedachten op. Inhoudelijk hebben de dwanggedachten vaak betrekking op besmetting met ziekte of vuil, fouten maken met rampzalige gevolgen, eigen agressief gedrag, ongewenste seksuele gedachten en godslaster. Deze gedachten, impulsen of voorstellingen worden genegeerd, onderdrukt of geneutraliseerd met andere gedachten of handelingen (compulsies). Bekende voorbeelden van compulsies zijn controledwang, schoonmaken (smetvrees) en ordenen of symmetrie handhaven.

Gegeneraliseerde angststoornis (piekerstoornis)

Een gegeneraliseerde angststoornis (GAS) gaat gepaard met lichamelijke spanningsverschijnselen zoals rusteloosheid en een opgejaagd, nerveus gevoel. Centraal staat de voortdurende zorg over allerlei dagelijkse zaken. Iemand met een gegeneraliseerde angststoornis maakt zich bijvoorbeeld druk over de financiën terwijl er helemaal geen geldproblemen zijn. Eigenlijk kan alles aanleiding zijn om je zorgen over te maken: ziekte, ongeval, overlijden, werk, de boodschappen doen, vakantie, noem maar op. Daarom wordt GAS ook wel een piekerstoornis genoemd.

Hypochondrie

Een hypochonder heeft een zeer sterke en grote angst om een ziekte te krijgen of te hebben. Die angst is niet reëel, maar de ziektevrees is moeilijk weg te nemen. Ondanks geruststelling door een arts en uitvoerig medisch onderzoek blijft iemand met hypochondrie ongerust en angstig. Hypochondrie kan net als andere angststoornissen leiden tot vermijdingsgedrag, of juist tot overmatig controleren van het lichaam en voortdurend geruststelling zoeken bij anderen.

Enkelvoudige fobieën

Een enkelvoudige fobie is een gerichte angst voor bepaalde dingen, dieren of situaties. De angst kan gepaard gaan met heftige lichamelijke verschijnselen en paniekgevoelens. De persoon in kwestie weet meestal goed dat zijn angst niet reëel is, maar de angst wint het van het gezonde verstand. Veel voorkomende fobieën zijn hoogtevrees, vliegangst, claustrofobie, angst voor de tandarts, spinnen en muizen. Een enkelvoudige fobie gaat vrijwel altijd gepaard met vermijdingsgedrag, of de situatie wordt met grote angst doorstaan.

De toekomst

Van een angststoornis herstellen of er goed mee leren omgaan

Primair richt de behandeling van een angststoornis zich op het omgaan met de angstklachten en het doorbreken van het vermijdingsgedrag. Tijdens de behandeling gaan we ook dieper in op de achterliggende oorzaken van je angststoornis. Net als bij depressie weten we dat angstklachten terug kunnen keren. Dit kan gebeuren onder invloed van stress. Het is daarom belangrijk om op tijd signalen daarvan te leren herkennen. Met behulp van een persoonlijk ontwikkelingsplan leer je steeds beter om te gaan met een mogelijke kwetsbaarheid voor angstklachten.

Lees meer over onze aanpak

Naasten

Hoe steun je iemand die een angststoornis heeft?

Als vriend of familie van iemand met een angtstoornis probeer je vaak begripvol te zijn, ondanks dat het moeilijk is om in het hoofd van die ander te kruipen. Laat merken dat je de klachten serieus neemt, maar let op dat je niet teveel meegaat in het angstige gedrag. Vermijding houdt namelijk bepaalde angstklachten in stand, terwijl exposure de beste manier blijft om uiteindelijk over de angst heen te komen. 

Onze aanpak

In 2x7 weken een nieuw perspectief

Aanmeldprocedure

Wij staan voor je klaar