Belangrijke nominatie voor U-center

We zijn er weer en met goed nieuws! U-center is namelijk genomineerd voor de Value-Based Health Care (VBHC) Prize. VBHC gaat uit van een zogeheten patient centered, doctor driven aanpak. Uitgangspunt is dat de behandeling toegevoegde waarde moet hebben voor de patiënt. Daarnaast moet innovatie continu op de agenda staan en dienen de behandelingen kosteneffectief te zijn.

Met onze nominatie zijn we de enige GGZ-instelling. Dat feit alleen al heeft ons nu een hoop aandacht bezorgd. Maar in hoeverre zijn we eigenlijk patient centered? En kosteneffectief? Voordat de jury op 7 april over onze aanpak oordeelt, laten we enkele betrokkenen vertellen over VBHC. In hoeverre herkennen ze U-center daarin?

Speciale aandacht vraag ik u voor de wel heel bijzondere bijdrage van Marnix Pauwels. Marnix werd in 2014 op advies van psychiater Peter Post bij U-center behandeld vanwege zijn zware depressie en alcoholverslaving. In februari verscheen zijn boek ‘Vrij’, waarin hij openhartig vertelt over zijn ervaringen.



Ingrid Weijnen, Directeur Behandelzaken U-center


'Vrij' na jaren drank, drugs en depressies

Cliënt en behandelaar aan het woord

Marnix Pauwels (48) speelde jarenlang met de gedachte een einde aan zijn leven te maken. In 2013 liet hij zich voor zijn depressie, en in zekere zin ook voor zijn alcoholverslaving, behandelen. Daar ging een heel traject aan vooraf. Marnix en zijn psychiater, Peter Post, blikken terug.

Marnix: “Jarenlang ben ik zwaar depressief geweest. Ik dronk en blowde veel om de pijn te verlichten. En die pijn werd alsmaar erger. In 2012 stopte ik radicaal met gebruiken, in de hoop dat ik me beter zou gaan voelen. Het bleek precies andersom: alle oude pijn kwam omhoog.

Ik meldde me bij Peter Post, de enige psychiater die ik kende die mijn spelletjes en manipulaties doorhad. Ik wilde alles doen om me weer beter te voelen. En rap ook. Na een aantal maanden bleek dat het me niet snel genoeg ging: ik werd suïcidaal. Peter maakte zich serieus zorgen en adviseerde U-center in te schakelen, waar ik al na anderhalve week terecht kon. Ik weet nog hoe ik me voelde toen ik daar naar binnen liep. De omgeving was prachtig en binnen was alles tot in de puntjes verzorgd. Het was lunchtijd. Ik keek rond en kon maar moeilijk de cliënten van de behandelaars onderscheiden. Het voelde heel veilig. Toen wist ik: hier kan ik op adem komen.”

Peter: “Toen Marnix zich bij mij aanmeldde, ging het echt beroerd met hem. Maar hij was wel ontzettend gemotiveerd om er weer bovenop te komen. Ik ben hem gaan behandelen, maar we vonden allebei dat een klinische behandeling beter zou zijn. Om zijn leven verder zo min mogelijk te ontwrichten – hij had immers nog een baan – leek een korte, intensieve behandeling het meest geschikt. U-center is, voor zover ik weet, de enige die dat op deze manier aanbiedt.

De kracht van U-center zit mijns inziens in de kwaliteit. De behandeling is zeer intensief, de behandelaars zijn uiterst betrokken en de cliënt moet echt werken. Hoe innoverend ze zijn, kan ik moeilijk beoordelen, maar het concept vind ik wel erg goed. Ik heb nu ongeveer tien cliënten doorverwezen die in eerste instantie erg ziek waren. Zij zijn allemaal hersteld en met nieuwe kracht teruggekeerd.”



Peter Post & Marnix Pauwels


Marnix Pauwels: een ander mens

Eindeloos piekeren. Het onvermogen iets moois in het leven te zien. Zelfmoord willen plegen. Voor Marnix Pauwels zijn die extreme gevoelens inmiddels grotendeels geschiedenis. Hoe gaat het nu met hem en hoe heeft hij de behandeling bij U-center ervaren?

Voor het eerst sinds 1,5 jaar gaat het even wat minder met Marnix. Zijn boek Vrij is net uit en de aandacht en energie die dat heeft gekost, eisen nu zijn tol. “En daar heb ik vrede mee. Er zit iets in mij waardoor ik sneller dan de meeste anderen melancholiek of somber word. Ik laat het komen, laat het gaan. Ik vlucht er niet voor weg, maar probeer te zoeken en voelen waar precies de pijn zit, en die omarm ik. Je hebt tegenstellingen in het leven nodig om te kunnen genieten.”

Inspraak

Was U-center patient centered? “Ik had zeker het gevoel dat ik in het middelpunt stond. De therapeuten stellen weliswaar het plan op, maar daar had ik zelf ook inspraak in. Ik werd bijvoorbeeld aanvankelijk ook behandeld voor mijn alcoholverslaving, maar dat vond ik minder relevant. Ik stond al vier maanden droog en de depressie bevechten had voor mij de meeste noodzaak. En dus gingen we daar vanaf toen de focus op leggen.”

Inzichten laten rijpen

Een echt eureka-moment heeft Marnix niet gehad. “Het was het totale plaatje. Tijdens de therapieën worden dingen losgepeuterd en in de gesprekken die je in de wandelgangen met andere cliënten hebt, praat je daar over door. Laat je het rijpen.” Wat volgens Marnix ook heeft bijgedragen aan het herstel, is de omgeving. “De meeste klinieken hebben een troosteloze inrichting. Dat onderstreept dan alleen maar je negatieve gevoel.”

En nu?

“Ik kan me bijna niet meer herinneren dat het toen zo slecht met me ging. Ik heb veel meer zelfvertrouwen gekregen en heb afgerekend met mijn behoefte om te gebruiken. Depressieve gevoelens zijn er nog wel, maar ik ga er heel anders mee om. De Marnix van nu lijkt wel een heel anders mens.”

Marnix Pauwels


De visie van…Rudolf Ponds:
Kosteneffectief én innovatief

Rudolf Ponds is klinisch neuropsycholoog, hoogleraar medische psychologie en betrokken bij U-center als lid van de Wetenschappelijke Adviesraad (WAR) van U-center. Hoe value-based is U-center volgens hem?

Allereerst, wat doet de WAR precies?

“We denken mee over de inrichting en verbetering van de zorg. We adviseren U-center gevraagd en ongevraagd. Het unieke is dat we dit vanuit wetenschappelijke oogpunt doen en een vertaling naar de praktijk maken. Ik zou verder geen GGZ-kliniek kunnen noemen die over een dergelijke commissie beschikt.”

Hoe patient centered is de GGZ, en in het bijzonder U-center, volgens u?

Als je patient value hoog in het vaandel hebt staan, zorg je ervoor dat de cliënt bij het verlaten van je praktijk of kliniek, tevreden is. Dat al zijn vragen zijn beantwoord. Een bekende valkuil is dat een arts de vraag van zijn cliënt vervormt. Een specialist in burn-outs denkt iets anders te horen dan een specialist in eetstoornissen. Het is de kunst echt te luisteren en je open te stellen voor de cliënt. Als arts ben je in dienst van de patiënt, niet andersom. Ik vind dat U-center dat goed doet. Ze zijn heel open, stellen samen met de cliënt een behandelplan op en betrekken hem of haar overal bij.”

Maar dat mag natuurlijk allemaal wel wat kosten…

“Of iets kosteneffectief is, hangt af van de wijze waarop je het bekijkt. Bij U-center zijn de aanvankelijke kosten hoog, maar vanwege het lagere terugvalpercentage en het feit dat cliënten veel sneller weer kunnen re-integreren dan bij de meeste andere klinieken, is deze aanpak juist kosteneffectief.”

En innovatief?

“Zonder twijfel. Een van de USP’s van U-center, als ik het zo mag noemen, is de leefomgeving. Dat is nu nog echt uniek. Daarnaast heeft de instelling met haar aanpak laten zien dat een behandeltraject niet per se maanden hoeft te duren. Ik voorzie dat binnen 15 jaar de meeste instellingen voor een vergelijkbare aanpak zullen kiezen.”

Rudolf Ponds


Waarom U-center?

  • Patiënttevredenheid 8.2
  • Wetenschappelijk bewezen effectief
  • Multidisciplinaire aanpak
  • Integrale behandeling van meerdere diagnoses tegelijkertijd
Bel
Voor telefonisch contact kunt u bellen met:

0800-222 444 6

Op werkdagen:  09-20.00
Op feestdagen: 10-18.00
 
Mail
Agenda

Weten of het klikt?

Ontmoet onze medewerkers en krijg zekerheid. Bezoek een van de voorlichtingsavonden of een open dag. Kies zelf het moment.

Inschrijven Open Dagen voor professionals

Voorlichtingsbijeenkomsten
voor cliënten
sluiten